Nurkowanie na wraku
Jeden z płytkich wraków Zatoki Gdańskiej, oferujący atrakcyjne nurkowanie dla każdego pasjonata podwodnych aktywności, od nurków OWD po zaawansowanych nurków ćwiczących procedury wrakowe. Maksymalna głębokość przy dnie wynosi 21 metrów, a pokład znajduje się na kilkunastu metrach. Przed zatopieniem 42-metrowy okręt wyczyszczono z elementów stanowiących zagrożenie dla środowiska, w tym silników oraz uzbrojenia.
Niestety, kilka lat temu lekko przechylony na lewą burtę wrak uległ uszkodzeniu – zerwana została nadbudówka wraku. Pozycja dalej jest atrakcyjna, pozbawiona sieci i uboga w prądy morskie. Na uwagę zasługują galeryjki o charakterystycznym kształcie i otwarte luki na śródokręciu.
Historia
Drewniany trałowiec amerykańskiej budowy, zwodowany w 1943 roku i przekazany brytyjskiej marynarce wojennej jako BYMS-2211. W 1947 roku wycofany ze służby i na powrót przekazany US Navy. Został następnie odkupiony przez polskie Ministerstwo Żeglugi, a w 1948 roku podniesiono na nim polską banderę pod nazwą „Delfin”. Okręt uczestniczył w akcjach trałowania toru wodnego ze Szczecina do Szwecji, wejścia do portu w Kołobrzegu i gdańskiego basenu portowego.
Wraz z innymi, siostrzanymi jednostkami „Foka” i „Mors” służył w IV Dywizjonie Flotylli Trałowców. Wyposażenie okrętu stanowił zestaw trzech trałów, dwa karabiny maszynowe i od początku lat ’50 działo kalibru 85 mm. W 1957 roku ORP Deflin został wycofany ze służby i zatopiony jako cel dla ćwiczebny dla lotnictwa wojskowego. Jednostka miała konstrukcję bliźniaczą do słynnego statku badawczego JacquesaCousteau „Calypso”.
Dane techniczne
Dane techniczne według Marka Soroki (Polskie Okręty Wojenne 1945-1980, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1986): wyporność - 277 ton; prędkość maks - 12,6 węzłów, prędkość ekonomiczna - 9,6 węzłów; uzbrojenie - 1 działo 85 mm, 4 ckm plot 12,7 mm (2xII) systemu Colt (chłodzone wodą); sprzęt trałowy - trał akustyczny SA-IV, trał elektromagnetyczny TEM-VI, trał kontaktowy OROPES; napęd - 2 silniki Diesla GMC o łącznej mocy 735 kW (1000 KM), 2 śruby; załoga - 42 ludzi.
Opracował Bartosz Słaboń
Jeśli masz wiedzę, która pozwoli nam dopracować opis lub wyjaśnić nieścisłości dotyczące losów jednostki — zapraszamy do kontaktu.