Nurkowanie na wraku
Wrak Abille leży na płaskim dnie na równej stępce na głębokości 49 m. Jest oddalony o 0,5 mili morskiej na południowy zachód od główek portu rybackiego w Helu. Na wraku jest założona stała lina opustowa przymocowana w najwyższym punkcie wraku, którym jest dach sterówki znajdujący się na 36 m. Niestety bardzo często w okresie letnim jest ona zerwana w górnej części. Jest to wynikiem wzmożonego ruchu jachtów rekreacyjnych i statków wycieczkowych.
Wrak Abilla jest holownikiem zachowanym w całości, o długości około 38m i szerokości 9m. Dziób wraku zdobią dwie kotwice z prawej i lewej burty, na pokładzie dziobowym, który znajduje się na głębokości 40,m, stoi winda kotwiczna oraz uszkodzony świetlik pokładowy, przez który można zajrzeć pod wnętrza wraku. Centralna część wraku to nadbudówka, na której znajduje się wcześniej wspomniana sterówka. Dach sterówki jest pozbawiony poszycia, jego kształt rysują elementy konstrukcyjne i krawędzie zewnętrznej zabudowy sterówki. Z prawej i lewej burty nadbudówki są widoczne iluminatory i wejścia do jej wnętrza. Za nadbudówką jest miejsce po kominie, który przewrócił się w 2017 r. Po pewnym czasie spadł z wraku na dno. Leży obecnie przy lewej burcie w niewielkim oddaleniu od wraku. Niestety, czas działa na jego niekorzyść i komin, niegdyś górujący nad pokładem, znika w oczach. Patrząc dalej w stronę rufy obejrzymy maszynownię zadaszoną skośnie ułożonymi świetlikami uzbrojonymi w przeszklone bulaje. Można przez nie zajrzeć do jej wnętrza, ale lepszy widok na znajdujące się tam kotły parowe jest po zajrzeniu zejściówkę prowadzącą schodami w dół do wnętrza maszynowni. Za maszynownią, na pokładzie, znajduje się jeszcze jedna, już zapadnięta, zejściówka, prowadząca zapewne do pomieszczeń magazynowych holownika, za nią jest fragment płaskiego pokładu kończący się półokrągłą krawędzią rufy. Wrak jest mocno przysypany osadem dennym. Nie ma na nim sieci. Czasami występują na wraku lekkie prądy.
Historia
„Do dziś nie udało się jednoznacznie ustalić pochodzenia wraku, ani tego, pod jaką nazwą pływał. Jeszcze całkiem niedawno zakładano, że jest to wrak holenderskiego holownika Abilla, który zatonął w 1936r., najprawdopodobniej jednak był to okręt niemiecki lub francuski. Inna wersja dotycząca zatonięcia, mówi o roku 1945, kiedy to holownik podczas sztormu, pomógł jednemu ze statków kotwiczących przy redzie w Helu, a następnie zatonął w czasie swego powrotu. W tym samym czasie z rejestrów zniknął holownik morski Abeille 8, co przemawiało by na korzyść tej wersji.
Tak jak Abilla zniknęła w morskiej toni i spoczywa w jej mroku, tak prawda o pochodzeniu i historii okrętu, zagubiła się na kartach historii. Czy kiedyś uda się ustalić, wrak o jakiej nazwie i pochodzeniu, przyciąga kolejnych nurków, eksplorujących wody Zatoki Gdańskiej? Kto wie, czas pokaże, jak potoczą się dalej losy Abilli.”
Źródło: https://divers24.pl/16-holownik-abille/
Dane techniczne
Typ jednostki: Holownik
Długość: około 38 m
Szerokość: około 9 m
Napęd: silnik parowy
Opracował Kamil Stankiewicz
Jeśli masz wiedzę, która pozwoli nam dopracować opis lub wyjaśnić nieścisłości dotyczące losów jednostki — zapraszamy do kontaktu.